Seuran perustaminen

Seuran perustava kokous pidettiin 17. joulukuuta 1992. Perustamiskokouksessa olivat läsnä Matts Bruun, Teemu Hiltunen, Tuomas Hinttula, Harri Holkeri, Jukka Härmälä, Asko Karttunen, Juha Marjosola, Seppo Pulkkinen, Timo Relander, Matti J. Särömaa, Eero Tuomainen, Antti Tuuri ja Kyösti Varis. Yhdistysrekisteriin seura merkittiin 1993. Yhdistyksen ensimmäisenä puheenjohtajana vuoteen 2002 saakka toimi ekonomi Asko Karttunen.

Ajatus seuran perustamiseen oli ollut vireillä jo 1960- luvulla. Joukko Suomen Urheilukalastajain Liiton jäseniä perusti 1966 "Juhani Aho kerhon". Kerho ensimmäinen puheenjohtaja oli professori Paavo Kalaja ja varapuheenjohtajana asianajaja Paavo Karvonen, joka lienee ollut seuran perustamisidean isä.

Perustamiskokouksessa olivat Kalajan ja Karvosen lisäksi läsnä johtaja Torsten Fredriksson, DI C. O. Granfelt, tj. Timo Korpivaara, tj. P. E. Norell, Erkki Norell, tri Ossian Seppovaara, vuorineuvos Olavi Sohlberg, professori Antero Pernaja, osastopäällikkö Aaretti Sahavirta, pääjohtaja Samuli Suomela ja kenraali Harald Öhqvist. Seura kokoontui vain muutamia kertoja hiipuen aikaa myöden ehkä lähinnä siksi, että kerhon haluttiin toimivan ilman mitään sääntöjä tai muita muodollisuuksia, jotka olisivat saattaneet turvata sen jatkuvuuden.