"Kirjamies Juhani Aho kalamiehenä"

Juhani Ahon Kalastusperinneseura on julkaissut marraskuussa 2009 kirjan "Kirjamies Juhani Aho kalamiehenä"

Ahosta on kirjoitettu hyvin paljon. Kuitenkaan ei ole sellaista kirjaa, jossa asiantuntijoiden toimesta olisi kuvattu monipuolisen kirjailijan toimintaa perhokalastajana ja yleensäkin vapakalastajana ja hänen merkitystään suomalaiselle urheilukalastukselle.

Ahon jo sadan vuoden takaiset murheet vesistöjen tilasta ja kalakantojen riittävyydestä sekä hänen pohdiskelunsa kalastamiseen liittyvistä eettisistä kysymyksistä ovat ajankohtaisia tänäkin päivänä. On varmasti myös niin, että nykyisten, ainakin nuorempien, kalamiesten tietoisuus Juhani Ahosta kaipaa päivittämistä. Tämän vuoksi seura piti kirjan julkaisemista tarpeellisena.

Kirjan kirjoittajat ovat eri alojen ammattilaisia, jotka tarkastelevat Juhani Ahon merkitystä ja hänen profiiliaan urheilukalastajana kukin omista lähtökohdistaan käsin. Puolet kirjoituksista on aiemmin julkaistu eri yhteyksissä, puolet on uusia.

AIHEET
LukijalleTuomas Hinttula
Juhani Aho koskikalastajanaVille Viksten
Juhani Aho urheilukalastajanaJuhani Niemi
Juhani Aho kalastuskirjailijanaAntti Tuuri
Sunnuntai - kalastuksen estetiikasta ja etiikasta
Juhani Ahon lohilastuissa ja kalakaskuissaVesa Haapala
Juhani Aho ja englantilainen urheilukalastusperinneRaimo Olkkonen
Juhani Aho jäljitelmäkalastajanaJuha Pusa
Ahon vaellusvuosien hauenkalastusta PorkkalassaLauri Jouppi
Huopanan ja muiden Keski-Suomen koskien kunnostustoimetJarmo Kovanen
Ahon kalakavereitaTuomas Hinttula
Heinäkuinen päivä Juhani Ahon seurassaK. V. Piilonen
Walter Aunesluoman kaksi opetustaSami Parkkinen
Kun ekaluokkalainen kalalastut käteensä saiAsko Karttunen
Väntänkoski keväälläAntti Tuuri
Juhani Ahon Kalastusperinneseura ryTuomas Hinttula

Kirjan toimituskunnan ovat muodostaneet

Tuomas Hinttula, Raimo Olkkonen ja Kyösti Varis. Kirjan taitosta ja typografisesta asusta on vastannut Kyösti Varis.

YLEISÖN PYYNNÖSTÄ DIGITAALINEN VERSIO KIRJASTA

Ylläkuvatun kirjan ensimmäinen painos on myyty loppuun jo aikoja sitten. Seura on saanut useita pyyntöjä julkaista kirjasta digitaalinen versio. Ennen lopullista toteutusta hallitus päätti julkaista kirjan issuu.com palvelussa. Allaolevaa linkkiä klikkaamalla pääset lukemaan kirjaa jo tässä vaiheessa. Pahoittelemme sivuilla olevaa kaupallista materiaalia ja toimimme päättäväisesti saadaksemme kirjan luettavaksi omille sivuillemme.